Ontwerp van een Circulair Businessmodel en Stakeholderdialogen

Een directeur-grootaandeelhouder met een duidelijke duurzame visie klopte bij KORU aan voor begeleiding bij het vormgeven van een circulair businessmodel. Het traject bestond uit interactieve sessies met teamleden van de eigen organisatie én externe stakeholders, zoals leveranciers en de huisbankier.

Stap 1: Van Visie naar Structuur

We startten met het in kaart brengen van de technische opzet van het businessmodel:  “Wat wil je leveren en aan wie?” Deze basis werd vervolgens samen met de stakeholders verder uitgewerkt in een workshop waarin we onderzochten: “Wat levert dit op – financieel, ecologisch en sociaal?”

Stap 2:

Van Visie naar Structuur
We startten met het in kaart brengen van de technische opzet van het businessmodel:  “Wat wil je leveren en aan wie?” Deze basis werd vervolgens samen met de stakeholders verder uitgewerkt in een workshop waarin we onderzochten: “Wat levert dit op – financieel, ecologisch en sociaal?”

Stap 3: Financiële Doorrekening en Scenario’s

Op basis van de uitkomsten vertaalde KORU het circulaire model naar een financieel scenario. Hierbij werden de voor- en nadelen voor verschillende stakeholders doorgerekend. Het uitgangspunt: een win-win-win creëren die waarde oplevert voor alle betrokken partijen.

Stap 4: Van Prototype naar Innovatie

Niet alle stakeholders bleken direct klaar voor een circulair model. Daarom gingen we samen met het bedrijf terug naar de tekentafel. Met nieuwe inzichten en aangepaste uitgangspunten werkten we verder aan het businessmodel om het écht onderscheidend en toekomstbestendig te maken—weg van traditionele verkoopmodellen en gericht op structurele verduurzaming.

Scroll naar boven